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Runtime: 31'30''

«A comparação é porventura, o veículo mais vezes utilizado para descrever um objecto musical. A evocação de referências e proximidades estéticas permite, muitas das vezes, um quase ajustamento semântico entre a intenção de quem se pronuncia em relação ao objecto em causa e a percepção daqueles a quem o discurso é dirigido. Existe no entanto, um problema neste ajustamento. Falamos da relatividade inerente a qualquer obra de arte. À falta de contornos imediatamente reconhecíveis, a apreciação não passa de uma experiência pessoal e talvez intransmissível.
É por isso mesmo que não vamos comparar este “Sodium Light City”, do australiano Glenn Brown, às texturas resultantes dos soundscapes de um Robert Fripp. Não, não o vamos fazer. Têm a mesma rainha e trabalham os mesmos ambientes sombrios – drones arrancados das suas respectivas guitarras, não como quem atira uma pedra à água e conta os ressaltos, mas como quem fica a observar as pequenas ondas que daí resultam. Há contudo uma diferença que poderá escapar ao mais incauto. É uma diferença que se divide em verbos como “cheirar”, “beber” ou “saborear” (sim, a música também tem disso, mas ao que se sabe ainda não abriu restaurante). Se calhar é por sabermos que Glenn Brown é australiano. Pode até ser devido a passarmos tanto tempo a olhar, com os olhos plenos de devaneio, para a imagem que ilustra a capa – a celeridade do tempo traduzida nos ramos secos de uma árvore resiliente, ao final de mais um dia. Se fossemos sempre ao fundo desta relação entre o usufruto de uma obra artística e a predisposição de quem dela usufrui, então, grande parte da arte representativa veria o seu valor conceptual gravemente atingido.
Vamos portanto olhar para o carácter de imensidão que a obra nos sugere, para a vastidão dos elementos que nos envolvem, que nos afectam e pelos quais nos regemos. É fácil relacionarmos tudo isso com a paisagem agreste australiana. Poderíamos fazê-lo com outras, mas sabemos de antemão que acabaríamos lá, no enorme “centro vermelho”. É aí que a escala humana de Fripp é superada pela vastidão do território, pela austeridade do clima ou ainda pelas concepções de um tempo ausente e de um deus displicente, tão bem representadas neste brilhante trabalho de Brown.
Poderíamos fazer tudo isso, mas não o vamos fazer.» - Samuel Jerónimo

«Message to our non-portuguese speaking readers: We don't have proper english liner notes for this release. We have comissioned them to our good friend and fan Samuel Jerónimo (also an artist/composer) and he expressed himself in his mother-tongue. Even a very good translation would lose most of the semantic value of his excellent text, so... we did nothing to it. Nevertheless, I'll try to put Glenn Brown's release into perspective. Mr. Brown is a guitar player from the Jazz/Prog old school, and he does dark ambient with this classic rock instrument. Now don't try to imagine what this aussie has done. Just download it and have a good listen. Play it loud but softly. And up that 'bass' dial on your amplifier.» - Pedro Leitão

Downloads:

01 • Let it breathe .......................................................................... pt us
[5'46'' • 10,5Mb • 256Kbps]
02 • A crystal fascination I ............................................................ pt us
[4'06'' • 7,50Mb • 256Kbps]
03 • A crystal fascination II ........................................................... pt us
[5'17'' • 9,70Mb • 256Kbps]
04 • White noise ............................................................................. pt us
[2'10'' • 3,99Mb • 256Kbps]
05 • Like a mechanical virus ......................................................... pt us
  [2'24'' • 4,42Mb • 256Kbps]
06 • Nightmare .............................................................................. pt us
  [2'25'' • 4,45Mb • 256Kbps]
07 • Under the city ......................................................................... pt us
  [2'54'' • 5,33Mb • 256Kbps]
08 • The ones left behind ............................................................... pt us
  [3'49'' • 7,00Mb • 256Kbps]
09 • Peace ....................................................................................... pt us
  [2'39'' • 4,86Mb • 256Kbps]
  • artwork ................................................................................... pt us
  [PDF-Zip • 2,14Mb]
  • all tracks + artwork ................................................................ pt us
  [Zip • 56,8Mb]

Reviews:

«This is haunting and deep music. No percussion... just layers of floating sounds that sound futuristic and mysterious. Very highly recommended... its just what i've been looking for. A walk in the city at night is a surreal experience with this playing.»
- UserTime [Archive] / August 16, 2007

«This is some truly wonderful music. For me, there are some negative connotations when I hear the word ambient, and although G. Brown's music can be classified as such, it is much deeper than that. There's a lot of heart, depth, and sensitivity in his work. His sound world pulls me in, demands my attention and transports me somewhere special. For example, listen to the various wonderful sonic delights and moods in brilliant track WHITE NOISE. This piece really shows off what the man can do - from the pristine to the brutal with impeccable taste in sound selection. Listening to PEACE, I couldn't feel at more peace. Thank you for the beautiful music. Highly recommended.»
- Marco Oppedisano [EARLabs] / August 15, 2007

«Did you do all this with a guitar? Wow... lots of cool and dark sounds. This is really good. It's like a soundtrack for a sci-fi movie. I like listening to this with my iPod when I'm by myself. 4.5/5.»
- N. Causer [EARLabs] / June 05, 2007

«(...)Glenn Brown propose une musique minimale, à base de guitare et effets. C'est aérien, pour le peu. Ca laisse penser qu'on peut produire de bien jolis sons avec une six cordes électrique. C'est peut-être un bon remède pour les lendemains de fêtes?»
- LaFresto / December 30, 2006

«Beautiful, ethereal, haunting and occassionally disturbing ambient music. This could be perfect for the soundtrack to a film-noir sci-fi movie. What is especialy appealing is the depth of composition and the almost palpable anguish that lies beneath the songs... this is deep music from a person who has found a way of getting the sounds in his head onto CD. Highly recommended.»
- P. Wielander [EARLabs] / December 18, 2006

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cover:
©2006 Glenn Brown
©2006 aeriola::behaviour
music:
©2006 Glenn Brown
©2006 test tube


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